Innovatører: Jacob & Victor Eriksson | SmartaSaker
100% klimakompensert frakt!
Frakt nok 79  60 dagers åpent kjøp Fri frakt fra nok 799

Handlekurv

Logg inn

Skriv inn e-postadressen din og passordet ditt for å logge inn og se dine tidligere bestillinger og lagrede opplysninger.

Ny kunde hos oss? Opprett konto

Glemt passord?



Månedens innovatører: Jacob og Victor Eriksson

Innovasjon: Bokseballen

Brødrene Jacob og Victor Eriksson brenner begge for sport og trening, og i dag selges innovasjonen deres Boxbollen over hele verden. Boksing er ikke bare en morsom måte å få hele familien til å bevege seg på, men det har også blitt viktigere enn det. I samarbeid med den svenske Brystkreftforeningen gir organisasjonen 40 SEK for hver rosa Boxboll som selges, og ytterligere 10 SEK hvis du deltar i Boxbollen-konkurransen. I år er målet å nå opptil 1 million SEK for bruk til forskning.


Storebror Jacob og lillebror Victor vokste opp i Jakobsberg i Stockholm. Nå bor de forskjellige steder på Kungsholmen med kontorer på Karlaplan. Brødrene jobber tett sammen, ettersom begge er medstiftere av selskapet. Jacob fokuserer på design, markedsføring, appen og det kreative, samtidig som at Victor er ansvarlig for det fysiske produktet, selve Boxbollen. Victors salgsbakgrunn betyr også at han planlegger ulike samarbeid for selskapet.

 

–Jeg er ganske selvlært, men har utdannelse fra Hyper Island. Jeg liker å utvikle produkter og være kreativ i jobben min, sier Jacob.

 

Victor kommer inn og sier at det er viktig for dem å være i forkant.

 

–Vi vil gjerne være ledende innen Play Tech, sier Victor.

 

 

I tillegg til bedriften har brødrene også en annen ting til felles; trening.

 

–Broren min spilte fotball på elitenivå, men jeg har aldri vært interessert i ballidrett. Jeg drev med MMA, sier Jacob.


Boxbollen er inspirert av et gammelt bokseklipp

 

En dag sitter Jacob og ser på et bokseklipp på Youtube. Den ukrainske bokseren Vasyl Lomachenko har på seg en lue, og rundt den har han knyttet en tennisball i en snor. Vasyl står og slår tennisballen. Her får Jacob ideen om å videreutvikle dette til et lignende produkt, som ikke kun eliteidrettsutøvere kan bruke.

 

–Denne videoen ble inspirasjonen vår for Boxbollen. Tanken var å få dette til å bli mainstream, spesielt for alle som er stillesittende. Det er jo perfekt måte å bevege seg på, sier Jacob.

 

 

–Vi hadde allerede snakket om å utvikle noe sammen og dette føltes ut som en morsom idé, sier Victor.

 

Brødrene kontakter Kina

 

Sommeren 2018 kontakter brødrene et selskap i Kina, og etter 13 turer frem og tilbake var de begge fornøyde. Seks måneder senere var Boxbollen klar til å tre inn på markedet.

 

–Det var viktig at vi ikke bare var 90% fornøyde med produktet, da vi ikke ville kun kjøre på ’good enough’ uten å fokusere på finjusteringene, sier Victor.

 

Appen – der de legger kruttet

 

Etter at de startet appen i 2020 har det vært mye å leve opp til. De kjente begge til forbrukernes forventninger, og sammen med utviklingsteamet har de nå muligheten til å kjøre konkurranser og større samarbeid med influencere som Jocke Lundell, Bingo Rimér, Camilla Läckberg, Simon Sköld, Katrin Zytomierska og Dragomir Mrsic via appen.

 

 

–Alle aldersgrupper liker å spille med Boxbollen, så vi har desidert valgt en bred målgruppe, sier Jacob.




En vanlig dag på treningssenteret fører til et samarbeid med Bröstcancerförbundet

 

I begynnelsen av 2019 er brødrene på treningssenteret og spiller inn en reklame med Boxbollen. Plutselig stopper det opp en kvinne som er nysgjerrig på hva de driver med. Etter at de har fortalt om produktet sitt sier kvinnen at denne oppfinnelsen er veldig bra for kvinner som har operert for brystkreft.

 

Denne kvinnen er tilfeldigvis president i Breast Cancer Association, Susanne Dieroff Hay. De bestemmer seg for å ha et møte sammen, noe som resulterte i at brødrene fra Boxbollen la til en farge på produktene sine, slik at det nå er tilgjengelig i to farger. Den røde Boxbollen Orginal og den rosa, som er til fordel for Brystkreftforeningen. For hver rosa Boxball som selges går 40 SEK til Brystkreftforeningen og jobben din gjør. Hvis du i tillegg er med i konkurransen "100 slag mot brystkreft" og klarer å få 100 slag, donerer Boxbollen ytterligere 10 kr til Brystkreftforeningen.

 

–Siden starten har vi samlet inn 815 390 SEK til Brystkreftforeningen. I år er målet å nå én million. Vi er stolte over dette samarbeidet og selvfølgelig glade for Boxbollen vår. Det er en morsom måte å bevege seg på, sier Victor.

 

I fremtiden ønsker brødrene å fortsette med produktutviklingen, investere i nye samarbeid og utarbeide appen sin. De drømmer også om å jobbe sammen med andre lands svar på Brystkreftforeninger.

 

–Vi jobber allerede med dette i Tyskland og ønsker selvfølgelig å fortsette i andre land, sier Jacob.

Les mer om Rosa Bokseballen>>