Innovasjon: Elmotor Zipforce
Måns Bengtsson bestemmer seg for å begynne å sykle til jobben når kontoret hans flytter. Så får han ideen til sin innovasjon, en elmotor som man kan festes til ens nåværende sykkel. Han vil parkere sykkelen ved busstasjonen og sykle den siste strekningen.
Måns bor i Vaxholm med sin kone og deres tre barn. Når kontoret hans flytter fra Nacka Strand til Frihamnen bestemmer han seg for at det er på tide å begynne å sykle.
–Det går en buss inn til Tekniska högskolan fra Vaxholm. Men derfra føles det veldig langt, og det er mange omveier inne i byen. Da fikk jeg ideen om å ha en sykkel stående ved bussholdeplassen og sykle det siste stykket til kontoret.
Måns forteller at han allerede i 2016 fikk ideen om å ha sin sykkel stående ved høyskolens busstasjon. Han tenkte at han på denne måten kunne spare tid og ta snarveien gjennom Liljanskogen.
Zipforce – en frihet som kan deles av hele familien
–Det beste med Zipforce er friheten. Å ha en sykkel som man kan parkere hvor som helst, gjør det veldig fleksibelt. En annen fordel er at man kan dele Zipforce med resten av familien om man har flere fester montert på syklene.
Ifølge Måns brukes elsykler først og fremst fra trygg parkering i hjemmet til trygg parkering på arbeidsplassen.
Han mener at folk ikke parkerer elsykkelen sin ved tog- eller busstasjonen på grunn av faren for at den kan blir stjålet. Her kan Zipforce være et godt alternativ. Den er enkel å ta av sykkelen og får plass i vesken når du skal handle eller skal på et lunsjmøte.
–Zipforce er til for deg som parkerer sykkelen din ved toget eller bussen og vil sykle derfra. Du kan velge om du vil tråkke med din egen benkraft eller slå på elmotoren.
Måns forteller oss også at Zipforce er bra i et miljøperspektiv.
–I stedet for å kjøpe en elsykkel kjøper du en elmotor som du kan sette på din eksisterende sykkel. Da trenger du ikke en helt ny sykkel.
Hvem er Zipforce laget for?
–De fleste bor tilknyttet til noen form by og har behov for transport. Kanskje bruker man elsykkelen til jobben for å spare tid og slippe å bli svett, men tråkker selv på veien hjem.
Allerede i 2016 begynte Måns å lage prototyper
Ettersom Måns er programvareutvikler og konsulent, innrømmer han at det ikke tok lang tid før han begynte å lage prototyper.
–Jeg hadde tidligere jobbet med permanente magnetmotorer, jeg kunne programmere og visste at det trengtes litium-ionbatterier. Jeg kunne ganske raskt sette sammen noe som ville fungere.
Måns forteller at den vanskelige utfordringen var å finne en leverandør som kunne produsere.
"Jeg var på vinterferie med familien I Vemdalen og jobbet på kveldene"
Jeg henvendte meg sikkert til 50 forskjellige leverandører, men ingen kunne produsere etter mine ønsker. Jeg tok kontakt med alle selskaper som selger metallplater i hele Småland.
Tidlig i 2019 får Måns endelig tak i en leverandør som kan produsere etter hans ønsker. Måns tar toget til Småland og i dag er selskapet ikke bare en leverandør, men også en del av selve selskapet.
–Jeg var på vinterferie med familien i Vemdalen og jobbet på kveldene. Det ble kanskje ikke så godt tatt imot av familien, men det var da jeg kom i kontakt med leverandøren.
I dag bestilles visse deler fra Kina som sendes videre til leverandøren i Småland. Men Måns og hans kollegaer begynner allerede nå å se på andre løsninger.
–Nå har vi funnet et lokalt firma som lager batteriene våre i Stockholm. Tanken er å fortsette å se etter lokale produsenter, og ikke være like avhengig av forsendelser fra Kina.
Zipforce la merke til problematikken ved å ha Kina som en leverandør under Corona-pandemien. Skipsleveransene kunne ikke komme frem med elmotorens ulike deler.
–Bortsett fra utfordringer med skip, har vi ikke merket for mange effekter av Corona. Vi er fortsatt ganske nyetablerte. Jeg tror at man kan se større forskjeller hos selskaper som har noe å sammenligne med.
Batteriet lader under sykkelturen
Zipforce er en unik svensk innovasjon som gjør det enklere for sykkelpendlere. En spesiell funksjon hos Zipforce er at batteriene lades opp under selve sykkelturen. Ved bremsing lades batteriet, noe som er smart i lange nedoverbakker eller ved bysykling med mange stopp. Et fulladet batteri rekker til 30 kilometer ved normalt tempo og med full assistanse fra motoren. Batteriet tar ca. 4 timer å lades opp med den medfølgende laderen. Det finnes også en app for elsykkelen, hvor du kan begrense den maksimale hastigheten.
Zipforce passer de fleste sykler
–Det er mulig å ha Zipforce på både for- og bakhjulet. Den er dog litt vanskeligere å montere på bakhjulet, da skjerm og bagasjebrett kan være i veien. Men det er fullt mulig.
Nye innovasjoner på vei
Måns vil ikke røpe fremtidige planer for nye innovasjoner, men han nevner i forbifarten at de har noen ideer om å utvikle nye produkter.
–Vi er ikke langt unna å lansere nye innovasjoner.