Niclas Wilhelmsson & Elisa Wilhelmsson
Innovatører: Niclas & Elisa Wilhelmsson
Innovasjon: Miljøsmart bilvask

Etter å ha bodd året rundt på Öland i noen år, der vannmangel er spesielt tydelig om sommeren, tenkte Niclas og Elisa mye på hvordan det skulle være mulig å holde familiens biler rene uten å måtte ty til bensinstasjonsvask - eller for den saks skyld sløse med vannet hjemme. Resultatet ble innovasjonen WaterFree - den vannfrie bilvasken.

Knapphet på vann og miljøhensyn ble utgangspunktet 


- Mange vet ikke engang at det ikke er lov å vaske direkte på gaten, sier Niclas. Kommuner rundt om i landet jobber mer og mer med kampanjer for å redusere "innkjørselsvask" som det faktisk er, som mange skriver... "Bilvaskevann - barnas badevann". Tungmetaller og petrokjemiske løsemidler spyles ut i våre overvannsledninger, som igjen renner rett ut i nærmeste vassdrag - helt urenset. Er det dette miljøet vi ønsker å gi barna våre? Selv om du vasker i en bilvask, er det virkelig riktig å bruke en hel balje med rent drikkevann bare for å skylle skitten av bilen? Dette i en tid da vi faktisk opplever vannmangel selv her i Sverige.

- Miljøtankegangen har vært en sentral del av produksjonen, men det var egentlig ikke så vanskelig å utvikle produktet, sier Elisa. Å vaske bilen uten vann er ikke noe nytt i verden. Det er flere aktører som vi har hjulpet - spesielt en meksikansk mann med lignende "problemer", som vi har diskutert ideer med til langt ut i de små timer. Produktprototypen ble etter hvert et faktum, og prøveemballasje ble anskaffet. Så var det tid for å vaske og dokumentere, teste og prøve.



Miljøsmart bilvask, sett

Stor utfordring å forklare hvordan produktet fungerer 


- Produktet ble først lansert i Sverige i september 2013, forteller Niclas. "Men i juli 2014 la vi til ytterligere tre produkter, og navnet VattenFRI begynte å bli et begrep. Det var først og fremst en lokal satsing, og produksjonen i våre lokaler var mildt sagt liten. Men vi trodde selv på ideen og nølte aldri. Sakte, men sikkert ble flere oppmerksomme på oss, og flere viste interesse for å bli forhandlere.

- Det vanskelige er å få folk til å forstå at det fungerer, spesielt her i Sverige, sier Niclas. Med et produkt på bare 100 ml er det ikke lett å plassere det i hyllene ved siden av etablerte merker innen bilpleie med vårt prisbilde. Den lille flasken, som er mange ganger dyrere enn flasken ved siden av, gjorde produktet nesten uselgelig. Der hadde vi (og har fortsatt) en utfordring. Vi vet at det fungerer utrolig bra, men det strider mot all sunn fornuft å tørke av en skitten bil! Vi måtte på en eller annen måte VISE i stedet for bare å fortelle. Det er også et konsentrat som gir en hel liter som i sin tur varer opptil 10 vask og dermed er mange ganger BILLIGERE enn vanlig bilvask. Dette gjorde at vi bestemte oss for å begynne å selge produktene gjennom anbefalingsmarkedsføring, der forhandlerne våre faktisk VISTE hvordan det fungerer på den potensielle kundens bil. Det var ekstremt viktig for oss å gi interesserte mulighet til å TESTE og PRØVE. Nå som vi igjen samarbeider med forhandlerne på tradisjonelt vis, oppfordrer vi dem til å ta med seg en flaske med ferdigblandet produkt og et par mikrofiberkluter til kunden på parkeringsplassen for en 30-sekunders presentasjon hvis det er mulig. Vi har også laget en rekke videoer som har blitt publisert på Youtube-kanalen vår og på Facebook-siden vår, men risikoen med en slik video er at den lett blir en TV-SHOP-halleluja-film. Så utfordringene har først og fremst vært å kunne vise hvordan de virker og at produktene er utrolig potente.


Miljøsmart bilvask, sett

Stor motstand i begynnelsen, men også stor interesse


- Vi måtte selvfølgelig også kjempe mot alle "forståsegpåerne", sier Elisa, som uten å ha testet produktene våre hevdet at de klør, ødelegger og skaper elendighet. Høydepunktet var like før nyttår da vi lanserte en film som fikk utrolig mange visninger, samtidig som vi ble oversvømt av angrep og personangrep på oss som personer: ekte nettroll. Men... intet ondt uten noe godt. I takt med ondskapen og de usanne ryktene fikk vi også fulle ordreblokker fra folk som faktisk ville prøve produktene.

- Idag produserer vi produktene i Norrköping, der vi også har hovedkontor, showroom og en liten butikk. På samme sted har vi også en pakke- og ordreavdeling for nettbutikken og produktutvikling. Vi ser med stor spenning frem til den videre utviklingen av selskapet vårt. Vi lanserer en helt biologisk nedbrytbar og allergivennlig luftfrisker som ikke skjuler dårlig lukt med parfyme, men i stedet "dreper" den ubehagelige lukten og etterlater en behagelig og sommerlig duft i f.eks. biler, garderober eller andre trange rom. Vi vil selvfølgelig fortsette å jobbe for å redusere sløsingen av vann i forbindelse med bilvask og arbeide for at flere skal se muligheten til å få bilen ren på en miljøvennlig måte.


Niclas och Elisas favoritter hos SmartaSaker:

Poseklemme med hellefunksjon

"Påskeklemme med hellefunksjon. Billig, enkel og praktisk. Alle kan kjøpe den uten at det blir et stort hull i lommeboken, og alle kan ha stor nytte av den."

Smørkniv som står
"Smørkniv stående. Må jeg rettferdiggjøre det? Så genialt. Ikke noe mer rot på benken. Tenåringer du vet :)"

Binibottle



"Binibottle - løser igjen ett av mange problemer."


Nevnte produkter

Se flere innlegg

Nicoline Kinch
Nicoline Kinch
Olov Mattsson
Olov Mattsson
Elin & Magnus Holmgren
Elin & Magnus Holmgren
Jouni & Raimo Kautto
Jouni & Raimo Kautto
Jennie Josefsson
Jennie Josefsson
Malou Böhm
Malou Böhm
Logg inn
Velg land